Dusun Lobu Gunung Trus Madi

2 comments
Dusun Lobu Gunung Trus Madi


Suku Rumanau yang juga dipanggil "Dusun Lobu." Mereka mendiami kawasan Ulu Kinabatangan, sampai ke daerah Sook dan jg terdapat juga komuniti ini di Tompios, Ranau. Pada zaman dahulu, mereka terkenal sebagai suku yang kuat. Dulu saya pernah memposting kisah perang hampir 100 tahun antara Rumanau Alab dan Dusun Mangkaak, suatu peperangan yang paling berdarah di North Borneo suatu ketika dahulu.

Di kawasan Sook pula terdapat jg suku ini, yang oleh Dusun pedalaman menyebut mereka dgn istilah "Dusun Lobu/Lobou." Pada zaman dahulu, suku Liwan dr sub Tuhawon pernah diserang oleh headhunter dr suku Dusun Lobu Trus Madi, Tambunan, di bawah pimpinan Aki Lintungan. Mereka mengambil jalan melalui lereng Gunung Trus Madi, lalu membunuh lelaki-lelaki muda yang mandi di tepi Sungai Pagalan. Kejadian terjadi beberapa kali, anak-anak muda Tuhawon bergelimpangan di tepi Sungai Pagalan tanpa kepala. Orang-orang Dusun Tuhwon pada mulanya menyangka orang-orang Tuhawon itu dibunuh oleh "Mondou (makhluk ghaib yang ganas)," yang sering menyerang dr arah Trus Madi.

Akhirnya, Bobolian mengatakan orang-orang Tuhawon dibunuh oleh suku Lobu yang ada di Gunung Trus Madi, sebelah Timur Tambunan. Pihak Tuhawon kemudian membalas, mereka mengumpulkan pahlawan-pahlawan mereka dan melakukan ritual peperangan dgn membunyikan gong untuk melepaskan para pahlawan untuk berperang. Pasukan Dusun Lobu ini dijumpai berkampung di kaki Trus Madi, tanpa berlengah pemimpin pasukan Dusun Tuhawon "memangkis" sebagai isyarat utk berperang, lalu menyerang penempatan mereka. Kaum Dusun Tuhawon berjaya memenggal kepala pemimpin mereka yang bernama Aki Lintungan dan menghancurkan penempatan mereka di Trus Madi.

Sumber : Aki Rumantai

2 comments: